koppen,
1
koppeln,
V.;
semantisch stark divergierendes Bedeutungsspektrum, Einheit des Wortes fraglich (s. f., speziell 1791).
1.
›aufstoßen, rülpsen‹.
Bedeutungsverwandte:
 8, , , , .
Wortbildungen
kopper
1 ›(krankhaft) koppendes Pferd‹ (dazu bdv.: ).

Belegblock:

Schöpper (
Dortm.
1550
):
Ructuare. Goͤrpsen koppen reusen reupsen.
Fischer, Folz. Reimp.
30, 12
(
Nürnb.
um 1488
):
host kein zil noch moß, | Dan daß du siczt und grölczt und speist, | Dir unwült, köpelst, farzst und scheist.
Franck, Decl.
351, 27
(
Nürnb.
1531
):
gibt er jm disen stich [...] / das er truncken mit seinem stinckendem munde in ein scheutzliche jarkuchen hab gekopt und gekotzt.
Henisch (
Augsb.
1616
):
barenbeisser / ein kopper / equus crudus, ructator, cruditatem exhalans.
Pfeiffer, K. v. Megenberg. B. d. Nat. (
oobd.
,
1349
/
50
):
daz ainleft ist, daz etleich frawen köppelnt, und daz köppeln ezzicht in der keln.
er benimt auch köpeln mit der keln und sêr seufzen von dem herzen und benimt der lebern iren smerzen.
2.
›eine schnelle Bewegung nach oben oder unten machen‹.

Belegblock:

Franck, Klagbr.
219, 30
(˹wohl
Nürnb.
˺
1529
):
Dero winckel vol sind / die von einem in das ander koppen.
V. Anshelm. Berner Chron. (
halem.
,
n. 1529
):
Schaft allein der verschlukt unverdoͤwlich, siessgiftig goldangel, der da stets ufrîcht und koppet.
3.
›jm. in der Art nachschlagen‹; als Ütr. zu 1 auffaßbar.

Belegblock:

Adrian, Saelden Hort
2834
(
alem.
, Hss.
E. 14.
/
15. Jh.
):
es koppet in der muͦter art | an worten, werchen manigvalt.
Lemmer, Brant. Narrensch.
5, 20
(
Basel
1494
):
Der würt thuͦn / was ich hab gespart | Er kopt yetz mir noch jn die art.
Schottenloher, Flugschrr.
73, 30
([
Bamb.
1523
]):
Seinn vettern solchs zuͦ hertzen quem, | Die doch gantz koppen auß der art.
Schmidt, Hist. Wb. Elsaß ;
4.
›Bäume beschneiden‹.
Wortbildungen:
kopper
2 ›Bäume beschneidender Arbeiter‹.

Belegblock:

Bastian, Runtingerb.
2, 327, 29
(
oobd.
,
1398
):
dez sambcztag nach Michaelis gab er den choppern und arbaittern 6 sol. 20 helbling.
Ebd.
405, 23
(
1403
):
chopen 3 tag 22 R.