Aliquid. Etwas jcht ichts ¶ uͤtzid / uͤt.
Quint, Eckharts Pred.
(
E. 13.
/
A. 14. Jh.
):
Waz ihtes begert von dem andern, daz ist kneht.
als vil als wir minner hân meinunge oder ahtunge ûf ihtes iht anders dan ûf got.
Fischer, Brun v. Schoneb.
(
md.
, Hs.
um 1400
):
di ougen sint durch daz gegeben | dem menschen daz si sin leben | bewaren daz von irm gesichte | der lip sich vorsere an ichte.
Frantzen u. a., Kölner Schwankb.
(
Köln
um 1490
):
Koent ich dyr get zu willen gedoen, | Mer got ind heilgen, ich en liess idt nummer.
Bömer, Pilgerf. träum. Mönch
(
rhfrk.
,
um 1405
):
Noch keynen dag schaffest uscht | Das gut odir iht wert sij.
Tiemann, E. v. Nassau-S. Kgn. Sibille
115, 17
(
rhfrk.
,
um 1435
):
die wile jch leben vnd icht han / so wil ich diesen biederber man nit lassen.
Froning, Alsf. Passionssp.
1907
(
ohess.
,
1501ff.
):
er klaffen ist gar umb nicht: | wie cleyn geben ich daruff icht!
hot er aber icht gesehen | das solt er nymmandis jehen!
Karsten, Md. Paraphr. Hiob
(
omd.
,
1338
):
Ich wil mich bezzeren und zyn, | Ab ich ichsich gebrochen han.
Jungbluth, J. v. Saaz. Ackermann
5, 9
(Hs. ˹
omd.
,
1465
˺):
Ich wene nicht, das ichzit sei, das mir rechte freude immermer müge widerbringen.
Strauch, Par. anime int.
50, 20
(
thür.
,
14. Jh.
):
di wile icht pobin der sele ist und di wile icht schussin ir und Gode ist.
Ermisch, Freib. Stadtr.
(
osächs.
, Hs.
v. 1325
):
Welch man geantwertit hat ichtesicht vor gerichte, der hat ouch sinen vormunden verlorn.
Bechstein, M. v. Beheim. Evang. Mt.
(
osächs.
,
1343
):
gedenkin, daz din brûder hât icht wider dich.
und sageten nîmande in den tagen ichtis icht von den dingen di si gesehn hatten.
Ehe ich noch war, lebete, webete und ichts thun kunde.
Skála, Egerer Urgichtenb.
69, 7
(
nwböhm.
,
1569
):
dem hab er gelt vnd Anders hin vnd wider Tragen sejn Tag nit vntreulich gedienet, oder Ichtes veruntreuet.
sollen auch mitnamen die von Nuremberg und ander stete nyemanden dorumb ichtes schuldig sein.
ob eur weisheit in ichte irrig were.
Mayer, Folz. Meisterl.
(
nobd.
,
1517
/
8
):
Das wasser, feyr, waffen noch icht | Solch lieb nit mer scheidet von ir.
Lexer, Tucher. Baumeisterb.
(
nürnb.
,
1464
/
75
):
ob sie in ichte pruch hetten, des zu vill oder wenig geschriben wer.
zu Dohna u. a., Staupitz/Scheurl
101
(
Nürnb.
1517
):
ob er in ihte zerrutte die ordnung götlicher fürsichtikeit.
Ich gib kaynem sölchen starcken betler ychts, wann das betteln ist verboten.
das er weder kinder machet noch mit keinem weib ichts schaffen mochte.
Matthaei, Minner. I,
(Hs. ˹
wobd.
15. Jh.
˺):
ob dir danne umb ere iht ist, | so muͤst du gein ym swigen.
lytt ichts in dir zu brutten, | das schlach dir usß dem synn.
Bachmann u. a., Volksb.
(
alem.
,
15. Jh.
):
Gepristet dir guettes oder uczitt in dire zitt.
Kurrelmeyer, Dt. Bibel
(
Straßb.
1466
; Var.
Nürnb.
1483
):
und sy sagten zů nyemant kein ding
[Var.K.
ichtzit
].
Boos, UB Aarau
(
halem.
,
1377
):
sol si kein unser vogt, […] daran irren noch ichs mit derselben hab ze schaffen.
Schade, Sat. u. Pasqu.
(wohl ˹
schweiz.
1525
˺):
Wider si darf keiner ichts sagen.
ob er icht bei im hett, das muest er ligen lan.
so uns der Nenninger gegen unsern genädigen herren herzog Ludwig in Haidelberg verclagt haut, ichte wissent sye.
dehainerlai hantierung noch geschäffte haben noch in nichtes, weder von woll noch von garen noch von sunst ichtes.
Österley, Steinhöwels Äsop
(
Ulm
1474
/
82
):
Wann du ichtz von iemand entlehnest, daz gib wider.
ob im ichtz entprässt, so möcht es nicht das höchst guet gesein.
On welhe gnad kain creatur wesenlich beleiben noch ichts thuon […] mag.
soellen vnser priester sich von allen weiben enthalten noch fleischlich mit jchte vermüschen.
Rintelen, B. Walther
130, 19
(
moobd.
,
1552
/
8
):
so sein sy von irem vätterlichen Guet dem weiblichen Stamben Ichtes ze geben nit schuldig.
Winter, Nöst. Weist.
(
moobd.
,
1625
):
solle kain lantrichter mit frävel auf daß aigen und deß gotthauß grünt greüfen noch ichtes zu schaffen haben.
Siegel u. a., Salzb. Taid.
(
smoobd.
,
1342
, Hs.
15. Jh.
):
bedarf awer ein erzman eines lantmans hab ze ichteü.
v. Maren, Marquard. Ausgabe
104, 6
(
Venedig
1483
):
so wirt der mensch vmb vnrecht guͤt angesprochen wenn ichtzicht durch in wuͤrcket den die oͤbriste warhaͤit.
Mollay, Ofner Stadtr.
3, 1
(
ung. inseldt.
,
1. H. 15. Jh.
):
Von dem Pabst […] mein ich ichtz oderr garr ain klaines zu reden.