gedank,
der
;-en/-en
, auch -Ø
;gedanke,
der
; -n/-n
;Syntagmen:
einen g. brechen / fassen / keren / sehen / wissen; ein argweniger / färlicher / tiefer / übler g
.Belegblock:
Ich Got weiz an in beiden | Al ir gedanken und al ir werk.
Also mochte die falsche lehre und des Teuffels gedancken ausfallen.
Sin vbel werg, sin vbel gedang | vns dar zu getwungen hant.
Sunder bewar vns nach | deynem willen vnd geleyte | vnsere gedancken vnser werck | vnd vnser wortt.
Vil gar sine gedanken | Vliezen zu dirre unvlat.
Den sich darauß mancherleÿ nachrede vnd argwonige gedancken entspÿnnen.
wan, swenne der gedank vergât, sô vergât ouch der got.
stehe ich sehr im zweifel vnnd bin nur der gedencken / es leichtlicher zue wuͤndschen als zue hoffen.
Sy sehen wal den rat und dy | gedanken aller teufel hy | und poser leut mit eine.
Nach solchem bekentnuß vn̄ gebet / so gibe dich flugs mit deinen gedancken hieher / vnd hoͤre / wofuͤr Simeon diß kindlein halte.
So opheren wir nuͦ den lichomen vnd das bluͦt Cristi vns zuͦ einem ewigen heilsamen gedancke sines lidendes.
Gewis, wann sie in gedanken sitzen, | Auf uns sie ir gedanken spitzen.
Da sie inn das munster kam, | die frone messe hup man an. | ir pater noster was nit zu lang, | das schuffe die zauber wurtze, | nach der stunt aller ir gedanck.
do sol harren vnnser betrachtung, wann do ist ain end aller vnnser gedank vnd werk.
Ein jungfrow, hies Anne, | [...] Ze Gotte stuͦnd aller ir gedank.
der gedanck gat gar traglicher ab wege, want er enspringet von bildung.
der schein der wont uns nahent pei, | also redt sin und mein gedankch.
in Suria stet mein gedanck.
Dein gedankch vnd dein pitten das sol stet sein an alles aufhören czue Kchristo dem herren.
Phraseme:
gedanken sind zolfrei
.Syntagmen:
gedanken denken / finden / kennen / offenbaren / vertreiben / zusammenfassen, sich seine gedanken machen; argwenige / böse / edle / eigene / fliegende
›flüchtige‹ / grosse / gute / heilsame / mutige / schwere / sündige / traurige / unreine / verliebte / wunderliche gedanken
.Belegblock:
ja hat widir [uch] Nabuchodonosor [...] eynin rat angegangin und hat gedacht gedankin widir uch.
das ist ynn der schrifft, das wir an dem wort hangen und halten, sonst sind es fliegend gedancken.
gedancken sind zolfrey.
Denn der Teuffel ist ein Meister, boͤse gedancken in die guten hertzen zu schreiben wider Gott und Menschen.
Wy man beichten sal boße gedankken.
Mein seel verschlagen grawsamlich, | Mit schweren gedancken engstet sich.
So nemens gleich die menner war / | Vnd haben boͤß gedanck auff dich.
Die tuͦgent des Amethist dient wider die trunckenheyt / vnnd machet den menschen wacker / vnd vertreibt boͤse gedancken.
sintemal meine Gedancken gar nicht sind / der welt Netz vnnd Garn zustellen.
wen ich huͤrte der glocken klang, | so hatte ich wunderlich gedang.
Szo ehliche menner nunnt mitt andernn frawen vnd Junckfrawen reden haben ÿr ehliche weiber argwonige gedancken.
in einem ieglîchen guoten gedanke oder guoter meinunge oder guoten werke werden wir alle zît niuwe geborn in gote.
Wan von hinnen von der lûte herze gên vore bôse gedankin.
wie gluͤckseelig schaͤtze ich mich / daß ich noch zur Zeit mit solchen verliebten Gedancken nicht verhafftet bin.
Leittet mich auff andere und villeicht bessere gedancken.
ja, wol ein gut gedanc ist daz.
Das gesetz Christi verbeut einen iden unreinen gedanken.
so du ein mal zur kirchen kombst / vnnd fleissig deine gedancken zusammen fassest.
So hoch ist der gute Mann bekümmert, daß er sich tausenterley Gedancken macht.
GOtt aber gabe ihm ein heylsammen Gedancken ein.
Do kam gedank in iren mut | Es wære ir ze allem haile gut | Ob si ruͦrti sin gewant.
laider nu ist daz hertze so wilde und der gedank so witswaifig daz unser hertze selten mit Got ist.
dann ursach sie brechen die ehe in irem herzen; so die nit haben, so seindt die gedanken hurengedanken und nit eheliche gedanken.
vnd wissen, daz der guett gedancken ist ain gab gots vnd nicht ain frucht oder ain volpringung vnsers hertzen.
Syntagmen:
gedanken des (menschlichen) herzens; ein betrübter / schläferlicher g
.Belegblock:
Die Catholische Lehr aber haͤlt hie beym engen vnd reynen Weg / nemblich ob schon die Sinn vnnd Gedancken des Menschlichen Hertzens von Jugend an zum Boͤsen geneigt seind.
die gefallen wol meynes mundes rede vnd meynnes hertzen gedancken vor deynnem gesicht allezeyt.
Indem nun ihrer viel in den Gedancken geblieben / als waͤre Koͤnig Sebastian noch am leben.
durch dynes selbis sele sal eyn swert gen uf daz manchis herczen gedanken geoffenbarit werden.
diweil sein gedank einvalticlich underflozsen und eingeflozsen got waz, do sloz sich daz mer zesam under sein fuͤzz.
Die Heiden stunden zwar auch in den Gedancken / als ob sie nach einiger Zeit wiederumb ans Licht kaͤmen.
das hertz aber geht mit andern gedancken vmb.
Vnser sele ist von drien kreften begobet, daz ist fernúft, gedang vnd wille.
sin gedank ist rein und guͦt gegen dir.
Hie sprichet Gregorius, das der sel mund ist ir meditieren old ir gedank vnd betrachtunge.
daz got vúrkome die sele vnd si erweke vnd si beruͤre vnd vf richte zuͦ dem guͦten gedanke.
du solt dich flissen daz din hertze und din conscienci gar rain und luter si, nit liht argwaͤnig, nút uppig gedanke.
herz, müt, sin, gedanck ist worden mat.
wie ser betübt wer ir gedanckh.
Es haist auch ydea der vorgeund gedankch des zimermans in seinem herczen, da er das zimer nach stelt.
Vnd darumb von dem hertzen des menschen gent aus poͤs gedanck.
darnach da pelaib chain pöse pegierd in mir oder gedankh des neides vnd hoffart.