erspähen,
V.
1.
›etw. sehen, erblicken, wahrnehmen‹; ütr.: ›etw. erkennen, erfahren‹;
vgl.  5.
Älteres Frnhd.; im 15. Jh. auslaufend.
Bedeutungsverwandte:
 2, (V.) 7,  1.

Belegblock:

Strehlke, Nic. Jerosch. Chron. (
preuß.
,
um 1330
/
40
):
want sî ouch nicht hattin schrift, | darin man gote pflît irspên, | des mochtin sî in nicht irsên | mit den ougin der kentnisse.
Karsten, Md. Paraphr. Hiob (
omd.
,
1338
):
In mynen wec hat er [got] geleit | Vinsternisse [...] | Daz ich da von nicht mac gesehen | Noch mac gar eygentlich irspen | Waz mir wol ebne gezeme.
Banz, Christus u. d. minn. Seele
899
(
alem.
,
1. H. 15. Jh.
):
Da mag dir von mir als vil gütz beschehen, | Als du ettwen in der kilchen macht erspehen.
Rieder, St. Georg. Pred. (Hs. ˹
önalem.
,
1387
˺):
won [únser vrowe] [...] hat me erspehet und ervaren der goͤtlichen toͤgni denn ie engel oder mentsch.
Spiller, Füetrer. Bay. Chron. (
moobd.
,
1478
/
81
):
Ernestus kam auf das palast, und er erspecht, das der kaiser sunder mit dem pfaltzgrafen allain was.
Weber, Füetrer. Poyt.
33, 7
(
moobd.
,
1478
/
84
):
das nyembt sy kunnd gesehen | noch sunst von ir gelesse | mocht fŭes tritt nye kain man von in erspehen.
2.
›etw. auskundschaften, erforschen‹; ›etw. entdecken, herausfinden‹; negativ konnotiert: ›etw. ausspionieren‹ (im Unterschied zu 1 stärker als aktives Handeln akzentuiert);
vgl.  5.
Obd.
Bedeutungsverwandte:
, (V.) 4,  12, ,  3.
Wortbildungen
erspäher
›Kundschafter‹ (dazu bdv.: ; vgl. ,  1).

Belegblock:

Voc. Teut.-Lat.
c iiijr
(
Nürnb.
1482
):
Ausspurer od’ erspeher. explorator.
Chron. Strassb. 798 (
els.
,
A. 15. Jh.
):
und [der von Wurtenberg] schihte zwene vorriter, die sache zuͦ erspiehende.
Lindqvist, K. v. Helmsd.
1749
(
halem.
, Hs.
um 1435
):
er [der haideschiliche man] zech die knecht | Ir wÿs waͤr nitt rechte | Und weltend im sin land er spechen.
Maaler (
Zürich
1561
):
Erspaͤhen / Ein ding zeerfaren fleyssig nahin gründen.
Munz, Füetrer. Persibein
435, 7
(
moobd.
,
1478
/
84
):
ob si sey lebennd oder tod, | diss kan ich palld vnd aigenlich erspehen.